8.1 Economische impact

Basis: alle ondervraagden, n=10.641, Duitsland n=5.077, België n=1.893, Verenigd Koninkrijk n=1.009, Frankrijk n=771, Verenigde Staten n=605, Zuid-Europa n=594, Oost-Europa n=419, Noord-Europa n=273.

Betaalmethode tijdens bezoek

Gebruikte betaalmethoden tijdens het verblijf in Nederland (meerdere antwoorden mogelijk)

In het onderzoek is gevraagd welke betaalmiddelen de bezoekers gebruikt hebben tijdens hun verblijf in ons land. Over het algemeen gebruiken bezoekers meer dan één soort betaalmiddel. Van de bezoekers uit de elf onderzochte landen betalen Duitsers verreweg het vaakst contant, meestal met geld dat ze al vanaf huis hebben meegenomen. Britten en Noord-Europeanen zijn de bezoekers die in Nederland het vaakst met hun pinpas afrekenen. Amerikanen en Britten betalen daarnaast bovengemiddeld vaak contactloos middels hun smartphone. Zuid- en Noord-Europeanen lopen voorop met het betalen met creditcard. Oost-Europeanen en Britten doen dit het minst vaak. Amerikanen gebruiken ook nog vaak een andere betaalmethode, zoals een app voor mobiel bankieren en/of online betalen (zoals Paypal) voor hun betalingen in Nederland. Mede daardoor gebruiken ze ook de grootste mix aan betaalmethoden om hun uitgaven in Nederland te doen.

Basis: alle ondervraagden, totaal n=10.641, hotel/pension n=5.348, bungalow(park) n=537, camping n=563, via particulier gehuurde accommodatie (bijv. via Airbnb) n=745.

Uitgaven naar soort accommodatie

Ruim de helft van de buitenlandse bezoekers verblijft in een hotel. De gemiddelde besteding per verblijf binnen deze groep is bovengemiddeld (708 euro). Dit komt niet alleen doordat de gemiddelde overnachtingsprijs in hotels veelal hoger is dan die van andere verblijfsvormen. Buitenlandse bezoekers die in een hotel verblijven, geven ook meer uit aan andere zaken tijdens hun verblijf.

Basis: alle ondervraagden, totaal n=10.641, vakantie/recreatie n=8.089, zakelijk n=528,
bezoek aan familie, vrienden of bekenden n=1.944.

Totale uitgaven en gemiddelde uitgaven per persoon naar motief

Zoals we hiervoor al zagen, is voor de meeste buitenlandse bezoekers vakantie/recreatie het motief om naar Nederland te komen. Gemiddeld geven deze vakantiegangers per verblijf 650 euro uit aan hun bezoek aan Nederland.

Zakelijke bezoekers besteden over het algemeen meer per verblijf dan vakantiegangers. De bestedingen per verblijf liggen voor deze groep gemiddeld op 760 euro. Dat zakelijke bezoekers meer uitgeven is omdat hun vervoerskosten over het algemeen hoger zijn, zowel voor het vervoer naar Nederland als binnen Nederland.

Buitenlandse bezoekers die in Nederland verblijven met als motief bezoek aan familie, vrienden of bekenden zijn gemiddeld 525 euro per verblijf kwijt. Voor bezoekers in dit segment zijn niet alleen de accommodatiekosten gemiddeld lager (omdat ze vaker bij familie, vrienden of bekenden zullen overnachten), maar vallen ook hun vervoerskosten naar Nederland lager uit dan gemiddeld. Ook aan eten en drinken besteden ze over het algemeen minder dan de andere bezoekers.

Basis: alle ondervraagden, n=10.641, Duitsland n=5.077, België n=1.893, Verenigd Koninkrijk n=1.009,
Frankrijk n=771, Verenigde Staten n=605, Zuid-Europa n=594, Oost-Europa n=419, Noord-Europa n=273.

Gemiddelde uitgaven per persoon

Totale bestedingen en gemiddelde uitgaven per persoon

Gemiddeld geeft een buitenlandse bezoeker 635 euro uit aan de reis naar en het verblijf in Nederland. Daarbij bestaan vanzelfsprekend verschillen in bezoekmotief, land van herkomst en accommodatie. Bezoekers vanuit de Verenigde Staten besteden gemiddeld genomen het meest. De belangrijkste verklaring hiervoor is dat zij hogere vervoerskosten hebben omdat zij een intercontinentale reis naar Nederland maken, maar ook tijdens het verblijf geeft deze groep meer uit. De gemiddelde besteding per persoon per verblijf ligt het laagst voor bezoekers uit ons zuidelijke buurland België. Zij zijn de minste kosten kwijt aan vervoer (zowel naar als in Nederland) en hebben ook lagere accommodatiekosten. Dat komt voornamelijk doordat zij het kortst in Nederland verblijven, waardoor ze minder overnachtingen hoeven te betalen. Uitgedrukt in totale bestedingen levert het bezoek van Duitsers het meeste op: ruim 3,4 miljard euro. Daarna volgen Amerikanen (bijna 1,4 miljard euro) en Belgen (855 miljoen).

Basis: alle ondervraagden, n=10.641.

Uitgaven per categorie

Uitgaven verblijfsbezoeken per categorie (bedragen in miljoenen euro’s, aandeel binnen de totale bestedingen)

Van de ruim 8,1 miljard euro die buitenlandse bezoekers in 2022 uitgaven in relatie tot hun verblijf in Nederland had het grootste deel (2,0 miljard euro) betrekking op horeca-uitgaven (eten en drinken). Accommodatiekosten kwamen op de tweede plaats met 1,8 miljard euro, gevolgd door kosten voor vervoer naar Nederland (1,6 miljard euro). Deze drie categorieën zijn samen goed voor twee derde van alle bestedingen.

De vele bezoekers uit de elf onderzochte landen die in 2022 in ons land verbleven gaven in totaal ruim 8,1 miljard euro uit aan hun bezoek aan Nederland. Waar gaven zij het meeste geld aan uit? En zijn er verbanden te leggen tussen de hoogte van de bestedingen en het land van herkomst of het bezoekmotief? Aan de hand van de resultaten van het Onderzoek Inkomend Toerisme geven we in deze paragraaf antwoord op deze vragen.

Respondenten zijn gevraagd naar hun uitgaven voorafgaand aan en tijdens hun laatste verblijf in Nederland. Het is hierbij van belang om te benadrukken dat deze gegevens een indicatie geven van het uitgavenpatroon van buitenlandse bezoekers in Nederland. Het bleek, net als bij andere landelijke en regionale onderzoeken, dat respondenten het lastig vinden om uitspraken te doen over hun uitgaven. Dit geldt des te meer wanneer die ook nog in verschillende categorieën onderverdeeld zijn. Hierdoor bevatten de antwoorden veel uitschieters, die soms afwijkend hoog zijn. Omdat zulke uitschieters grote invloed hebben op het gemiddelde is ervoor gekozen de ‘mediaan’ te hanteren als gemiddelde. Een mediaan is het middelste getal van alle gegeven antwoorden van respondenten en wordt veel minder beïnvloed door de uitschieters. De mediaan geeft daarom een betere indicatie van het gemiddelde uitgavenpatroon. Door de toepassing van de mediaan in dit onderzoek is een één op één vergelijking met de resultaten van het Onderzoek Inkomend Toerisme 2014 op het vlak van bestedingen niet mogelijk.

Directe economische waarde

Totale bestedingen 2022 van verblijfsbezoekers uit de elf belangrijkste herkomstmarkten

In 2022 besteedden de verblijfsbezoekers uit de elf onderzochte landen/regio’s in totaal ruim 8,1 miljard euro aan hun bezoek aan ons land.

De vele buitenlandse gasten die jaarlijks in ons land verblijven geven natuurlijk geld uit in ons land. In dit hoofdstuk gaan we in op de impact van het buitenlands verblijfsbezoek aan Nederland. We kwantificeren de economische impact en geven onder meer inzicht in wie gemiddeld genomen een hoger uitgavenpatroon heeft. Overigens komen niet alle uitgaven van buitenlandse bezoekers altijd allemaal ten goede van de Nederlandse economie, want wanneer bezoekers met een buitenlandse luchtvaartmaatschappij vliegen, in een accommodatie van een internationale keten verblijven of bij een organisatie als Expedia boeken, komt een deel van de inkomsten in buitenlandse handen terecht.

Buitenlandse bezoekers hebben daarnaast niet alleen een economische impact. Ook ecologische en sociaal-maatschappelijke aspecten zijn onderdeel van de algehele impact van bezoek. Vooruitlopend op een nadere beschrijving van de algehele impact beschrijven we alvast kwalitatieve componenten die hiermee samenhangen. Later dit jaar brengen we ook een nader rapport uit over de CO2-voetafdruk van het buitenlands bezoek.

scroll naar beneden

8.1

Economische
impact