Almere City Marketing

Als sector gaan we voor de duurzame ontwikkeling van de bestemming Nederland. Met een focus op waardevol bezoek. Maar wie zijn die bezoekers die bijdragen aan de toekomst van onze bestemming? Die er met hun bezoek of verblijf steeds meer voor zorgen dat iedere Nederlander profiteert van toerisme?

Dit nieuwe onderzoek, een combinatie van een herziene aanpak van het voormalige Onderzoek Inkomend Toerisme en het Onderzoek Inkomend Dagbezoek, geeft hierop een preciezer antwoord dan ooit. Voor het eerst brengen we de gehele ’klantreis’ in beeld rondom Nederland als bestemming, met alle keuzes van onze bezoekers voor, tijdens en na het bezoek.

Voor het eerst brengen we ook meer data en inzichten dan ooit samen die relevant zijn voor iedereen in het gastvrijheidsdomein. Over dagbezoek en verblijfsbezoek, over toeristische en zakelijke gasten. Voor alle accommodatievormen. En dat alles voor maar liefst elf relevante markten, waaronder uiteraard de ons omringende landen.

We zijn er - na enig oponthoud door corona - trots op dat we de bevindingen nu kunnen presenteren. Iets dat ons niet was gelukt zonder de betrokkenheid en toewijding van onze partners: de provincies, het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en de werkgroep zoals vermeld in het colofon. Want de uitdagingen waar we als sector voor staan, ik kan het niet vaak genoeg zeggen, gaan we samen aan. Wat een zegen is het dan ook, dat we sinds Perspectief 2030 met zijn allen zoveel eensgezinder werken aan onder andere het delen en verrijken van data.

Want data en inzichten zijn onmisbaar, essentieel om potentiële bezoekers om te kunnen zetten in waardevolle bezoekers. Zodat ons land floreert. Als bestemming voor toeristisch en zakelijk bezoek. Maar ook als die fijne plek waar we zelf willen wonen, werken en kunnen recreëren. Waar we trots op zijn. En waar we graag die gasten ontvangen waar we met z’n allen beter van worden.

Dit onderzoek geeft gasten een gezicht. En bovenal maakt het de resultaten van onze gezamenlijke inspanningen meetbaar. Een verdere primeur is dat we niet alleen de economische impact becijferden, maar ook de sociaal-maatschappelijke. Nu al beginnen we de voordelen te zien van data-gedreven ondernemen. Het tekent zich duidelijk af: de netto impact van bezoek in en aan ons land.

Over vier jaar kijken we hier wederom naar, met de volgende editie van dit nieuwe onderzoek. Ondertussen wordt samen verder gezocht naar de beste sturingsvariabelen voor de toekomst en daarvoor geschikte databronnen. Gezien de snelle ontwikkeling van het nog vrij jonge vakgebied bestemmingsmanagement en de steeds betere samenwerking  op dit vlak, heb ik er vertrouwen in dat we dan weer een wezenlijke stap verder zullen zijn.

Jos Vranken, algemeen directeur NBTC

scroll naar beneden

Voorwoord